Groeier aan het woord

05 / 11 / 2015

Het verhaal achter Cucumber Apps

Ik trotseer de eerste winterkoude om tijdig op mijn afspraak te zijn met Jan Hermans, managing director van Cucumber Apps en ondernemer pur sang. Cucumber Apps is als bedrijf nog maar net uit de kinderschoenen en één van hun producten bereikte reeds het nationale nieuws. Overtreding.be, ontwikkeld door Cucumber Apps, berekent onmiddellijk welke boete je krijgt als je een overtreding begaan hebt. De app werd direct na lancering een hit in de appstore en zet Cucumber Apps als innovatieve en creatieve start up nog meer op de kaart.

“Cucumber Apps is maar één van de vele bedrijven waar ik tussen zit”, begint Jan Hermans. “Maar het is wel het bedrijf dat ik tot echte groei wil brengen. Cucumber Apps heeft een development activiteit rond mobiele apps en eentje rond webapplicaties. Dat maakt dat we naast het leveren van maatwerk aan onze klant ook zelf producten ontwikkelen en proberen te vermarkten. Ik heb een lijstje met ideeën dat om de paar dagen aangevuld wordt, alleen komen we er niet altijd toe om de tijd te vinden om de ideeën uit te werken en concreet te maken.”

Als startend bedrijf durf je toch al aan groei te denken. Wat maakt je zo verschillend tov de andere spelers in de markt?

“Ik heb reeds in het verleden een ICT-bedrijf gehad, ik weet dus wat het is om een ondernemer te zijn in deze sector. Dat maakt dat Cucumber Apps al vanaf dag 1 de nodige efficiëntie en klantgerichtheid aan de dag kon leggen. Wij zijn sterk in het aantonen van de investeringskost versus het resultaat dat de ontwikkeling de klant kan opleveren. Vroeger werden apps en websites ontwikkeld om concurrenten voor te zijn, nu dienen ze meer en meer om ondernemingen daadwerkelijk te laten groeien en business te genereren: de investering is er bij wijze van spreken al na een paar weken uit. Dat verhaal maken wij concreet voor onze klant: eigenlijk zijn we tegelijk adviseur en producent: dat levert ons veel langetermijnrelaties op waar we ons als bedrijf ook comfortabel in voelen.”

Welke gebeurtenis heeft je als ondernemer gevormd tot wie je vandaag bent?

“Ik heb in het verleden veel grote internationale projecten geleid. De druk die je daarin meekrijgt, de manier waarop projecten ontstaan en vorm krijgen, de wijze waarop ze passen binnen de langetermijnvisie van het bedrijf, dat zijn zaken waar ik enorm veel heb uit geleerd. Het heeft me geleerd om strategisch te denken en mezelf ondernemend op te zetten om dingen te bereiken en goede resultaten te halen. Ik ben dan ook een ondernemer die volop investeert in de groei van het bedrijf en in de groei van mijn medewerkers. Alle rendementen vloeien terug naar het bedrijf om het sterker te maken en de groei ervan te versnellen.”

“Het werken in grote bedrijven bracht ook wel de nodige frustratie met zich mee: het loopt allemaal wat trager en er durfden ook wel eens zaken misgaan. Daarom besliste ik zelf ondernemer te worden en stampte ik samen met een andere partner een bedrijf uit de grond in de IT-sector. Datgene wat me stoorde in de grote bedrijven werd onze USP: snelheid. Het bedrijf groeide enorm, maar onenigheid met mijn partner zorgde ervoor dat ik het na twee jaar verkocht. Dat kwam allemaal hard aan: vooral omdat ik er veel tijd en energie had ingestoken. Ik ben dan even terug in dienst gegaan, om vervolgens freelancer te worden en dan toch weer een eigen bedrijf op te starten: eens ondernemer, altijd ondernemer.”

Je bent ondernemer maar ook partner en vader, hoe maak je die combinatie werk-gezin?

“Werk en gezin lopen door elkaar. Ook mijn vrouw is ambitieus ingesteld, waardoor we de quality time voor het gezin houden voor het weekend. Kijk, ik zit op dit moment nog steeds in de opstart van mijn bedrijf, het is nu dat ik er volop tijd en geld in wil investeren om te boomen. Tegelijkertijd werk ik er hard aan om zoveel mogelijk te automatiseren en niet de bottleneck te zijn voor de snelheid van het genereren van resultaten voor klanten. Ik streef ernaar dat het bedrijf ook zonder mij verder kan draaien.”

Wat drijft jou als ondernemer?

“Het motiveert me enorm als ik zie dat onze ontwikkelingen succesvol zijn en onze klanten er beter van worden. Ik haal er echt voldoening uit om mee te denken met klanten en hen daadwerkelijk verder te helpen. We maken het verschil en dat geeft enorm veel energie.”

“Daarnaast investeer ik enorm in het motiveren van mijn medewerkers. Ik verwacht veel van hen, veel flexibiliteit en engagement, maar dat probeer ik ook terug te geven. Ze krijgen inspraak en worden uitgedaagd om mee na te denken. Daar ben ik ook naar op zoek in medewerkers: mensen met interesse in de sector en met veel motivatie en enthousiasme, hun CV is voor mij minder belangrijk.”

Jan, waar durf jij nog van dromen?

Zoals ik al zei, het doel is om te blijven groeien. Op termijn wil ik graag in België op verschillende plaatsen vertegenwoordigd zijn en ook het buitenland lonkt: in theorie zou het relatief snel moeten gaan om een vertegenwoordiging in het buitenland te hebben. Maar theorie en praktijk durven al eens te verschillen.

Meer info over Cucumber Apps: www.cucumberapps.com

artikel Ellen Bisschops

Cucumber Apps helpt Mazars België aan een innovatieve mobiele applicatie! Het persbericht dat hieromtrent verscheen op 24.02.16 vind je hier.